Veckans

Söndag och veckans träning:

Måndag: gym 1h30min + lite trappträning
Fredag: gym 1h20min
Lördag: gym 45min
Söndag: power walk 5,6km 55min

Idag gick jag nästan en timme utan att det tog sjukt i benen en enda gång, hurra för det liksom.

Bättre

Hurra för mina ben som blir bara bättre och bättre. Tre dagars total vila från träning har gjort gott för  både benen och knoppen. Igår när jag steg in i gymmet var motivationen på topp och jag var redo att göra nya, intressanta övningar. Igår var benen ännu lite ömma, men absolut inte lika sjuka som det varit. Jag undvek dock alltför hög belastning på benen och gjorde mest arm och mage.

Efteråt tyckte jag dock att benen kände bättre. Idag försökte jag mig på högintensitetsträning på gymmet. Jag säger hohho, men visst är det något jag kommer att börja köra med, kanske en gång i veckan. Det visar att man behöver inte alltid vara två timmar i gymmet och någon dag då jag har lite mindre med tid kan jag alltid köra med det.

Jag körde stenhårt tio minuter, vilade ett par och körde igen stenhårt tio minuter till. Kom igenom de 6 övningarna jag hade 4 varv och jag var helt död redan efter andra varvet. Hade bland annat knäböj, bänkpress, deadlift, squats och olika magmuskelövningar. Nu i efterhand känner jag mig lika död. Varje gång jag ska lyfta något från golvet hörs ett kämpande ”ugh”-ljud.

Ett problem jag stötte på här hemma. Problemet med godsaker i både skåp, kylskåp och frys. Visserligen är det bra att bo hemma, för det finns alltid god och nyttig mat i kylskåpet, men det finns också det dåliga. Här hemma finns det nästan alltid bulla och choklad i skåpet, ostar i kylskåpet och nerfrysta kakor i frysen. Det är väldigt svårt att undvika detta om man vet att det finns. I Åbo kan jag alltid försöka undvika att köpa hem godsaker, då är det lättare att inte äta det, eftersom det inte finns hemma.

Nog om detta, nu ska jag ställa mig klar inför kvällens ishockey-match och kvällens burger på Pedros. Som jag har väntat, på båda två!

Ledsen

Jag blir så ledsen och besviken på mina ben, speciellt när huvudet skulle orka så mycket mera. Jag är så pigg och kry i knoppen och jag orkar så mycket, med tanke på konditionen. Men benen, för tillfället orkar de inte.

Idag hade vi trappträning, men redan efter uppvärmningen gav benen upp. Men jag försökte springa lite i trappan, men det blev ingen ordentlig träning.

Jag visste att detta skulle hända, därför tog jag ett arm+magpass på gymmet idag på dagen. Det gick mycket bättre än trappträningen. Vi avslutar med en positiv tanke. Jag klarade plankan i 1 minut idag, det är ganska bra framsteg med tanke på att när jag började med plankan för ett par veckor sedan klarade jag typ 20 sekunder.

Veckans träning

Det blev lite mindre träning denna vecka, eftersom benen värker och smärtar så mycket som de vill. Ingen logik i det hela. I ena stunden känns de friska och krya, i andra stunden smärtar det som aldrig förr. Speciellt när jag går ner i trappor. Men nåja, lyssna på din kropp. Jag fick iallafall inprickat tre gympass denna veckan. Då är jag nöjd själv. Inga promenader, eftersom benen är som de är.

Måndag: Jefu 1h30min + gym 1h20min
Onsdag: Jefu 1h30min
Fredag: Gym 1h30min
Lördag: Gym 1h30min

Det ser lite ut, men jag är seminöjd, med tanke på benen så är jag väldigt nöjd. Det fina med gym är att jag kan träna armarna istället för benen ifall benen värker. Problemet är att jag i onsdags skadade axeln lite på träning, så den är inte riktigt 100 procentig. Heja heja. Ny vecka imorgon, antagligen mindre träning, för jag åker hem-hem på tisdag.

ANTM

Ny säsong av America’s Next Top Model och första säsonger där även männen får ställa upp. Hipp hurra! För tillfället har jag Chris som favorit. Han är lite konstig, socially awkward, men grymt snyggt och speciellt ansikte. Tummen upp.

chris chris2 chris3

 

Dessutom får man se denna skönhet nu som då.

rob2 rob3

Lyssna på din kropp

Ingen känner din kropp bättre än du själv. Lär dig känna din kropp och framför allt lyssna på din kropp. Motivationsbrist och lathet kan du alltid komma över, men sjukdom och smärta, då borde du veta bättre än att träna som en dåre.

Jag skriver detta främst åt mig själv. Jag måste lära mig att lyssna på min kropp, iallafall lyssna på den bättre än vad jag gjort hittills. För tillfället är träning det bästa jag vet, jag får en sådan kick av att träna, speciellt när jag ser resultat. Det är så att jag gärna hade gjort två pass per dag.

Nu är det så att om jag springer på asfalt eller tränar för mycket får jag väldigt lätt sjukt i smalbenen. Något som liknar valpsjuka eller benhinneinflammation (enligt den goda källan internet, paranoian säger förstås blodpropp). Jag har aldrig visat upp det för någon läkare, men det är den värsta smärtan jag någonsin känt.

Jag har nu tränat aktivt sedan i början av augusti och har hoppats och trott att dessa benproblem har försvunnit. Eftersom jag ofta fått dem redan efter någon veckas effektiv träning. Men. Ett stort men, jag har haft friska och fina ben, jag har kunnat springa på löpbandet och jag har trott allt varit bra.

Till i söndags, när jag efter volleyboll-träningen började känna denna smärta igen. Försökte fixa det med ice power och kyla-värme-behandling i duschen. Något semi-bra känsla hade jag på måndagen, så jag bestämde mig för två pass. Först jefu och sen gym. På jefu gjorde vi en snurrövning och då brast det i benen. Aj så förbannat sjukt det tog. Jag hade gärna slutat träningen just precis i det ögonblicket. Men eftersom jag inte är någon quitter, så fortsatte jag med envisheten som enda hjälpmedlet.

Och eftersom jag hade bestämt mig för att åka till gymmet så for jag även till gymmet. Tränade dock bara armar och mage, så ingen mer skada skedd. Men imorse när jag vaknade, trodde jag skulle dö av smärta.

Idag var då dagen jag lyssnade på min kropp. Egentligen skulle jag ha haft volley på kvällen, men valde att stå över. Eftersom jag knappt kunde gå i trappor. Trots att samvetet inte mår så bra när jag vilar, är det ändå bättre att jag vilar än förstör mina ben för en lång tid framåt.

Så: Lyssna på din kropp! 

Hungrig

Jag är så hungrig! Hela tiden. Jag åt lunch för cirka en timme sedan och nu är jag hungrig igen. Men jag vill heller inte äta hela tiden, för jag vet ju hur det slutar. Antagligen är jag hungrigare nu än förr eftersom jag rör på mig så mycket mera. Det måste ju vara därför. Eller?

Träning om två timmar och sedan kanske till gymmet. Men allt jag vill göra är att äta. Jag är så hungrig!!