15 favoriter

Såg lite olika bloggare som har listat sina 15 favoritserier. Eftersom serier är bland det bästa som finns och det sällan går en dag utan ett avsnitt av någon serie. Om jag inte ser en ny serie finns det oftast en gammal favorit jag håller på att se på nytt. Dessutom är jag ganska duktig på att multitaska när det gäller serier, jag har ofta på ett avsnitt i bakgrunden när jag gör något annat, bland annat när jag diskar eller handarbetar eller liknande. Men, varsågoda, femton favoriter, antagligen inte riktigt i ordning.

  1. Prison Break. Min ultimata favorit, den klara ettan. Såg serien för cirka sju år sen för första gången och var fast efter det första avsnittet. Nu som då ser jag den igen, speciellt säsong ett. Gissa känslan när en ny säsong kom iår efter några års paus, gissa glädjen när jag inte blev besviken av den nya säsongen.
  2. Grey’s Anatomy. Också en klar favorit. Började inte riktigt från början, eftersom jag var lite för ung för serien när den startade. Men från säsong fyra eller fem har jag följt serien och sett igenom alla avsnitt många gånger. Säsong 14 börjar till hösten och det blir fantastiskt.
  3. Buffy the Vampire Slayer. Den serien är så bra, så jag gjorde ett kursarbete på utvecklingen av karaktärerna mellan säsong ett och sju. Också en serie jag kan se hur många gånger som helst, mest tack vare Buffy och hennes sarkasm.
  4. The O.C. Favoriten från ungdomen. Ser för tillfället igenom serien och är nära slutet av säsong två. Trots att jag inte känner igen mig alls av karaktärerna och miljöerna, så har jag helt enkelt fastnat för serien.
  5. The Handmaid’s Tale. Aldrig förr har jag blivit så berörd av en serie. Varje avsnitt vill jag skrika, gråta och hurra, och varje avsnitt tänker jag på min egen frihet och hur jag tar den för givet. Första säsongen har nyss avslutats och jag väntar på nästa.
  6. This Is Us. Grät ungefär varenda avsnitt under första säsongen. Så sorglig, så bra, så hög igenkänningsfaktor på det mesta.
  7. Kyle XY. Också en favorit från yngre dagar. Tyvärr var inte de senare säsongerna lika bra som första, men första säsongen lyfte verkligen serien.
  8. Full House. Blir alltid lika glad när jag ser ett avsnitt. En sån serie som sändes hela tiden när jag var yngre och när jag kom hem från skolan.
  9. Modern Family. Favoritkomediserien  just nu och även de senaste åren.
  10. The Mentalist. There’s something about Patrick Jane.
  11. Veronica Mars. Även en serie som har en stark sarkastisk karaktär.
  12. Friday Night Lights. Blir helt varm i kroppen när jag tänker på serien.
  13. The Office (US). Sträckkollade serien på rekordtid tror jag och kan se några avsnitt nu och då.
  14. The Vampire Diaries. Måste ha med serien på listan, den har tagit och gett så mycket. Jag skrev tidigare under våren ett inlägg om serien när sista avsnittet kom.
  15. Sunset Beach. Jag har knappast sett alla avsnitt och jag kommer knappast se alla avsnitt. Men det är något med serien som säger att det är en favorit. Jag minns knappt vad som hände, men jag minns att det var intriger och fantastiska avsnitt.

Det var femton. Och mycket svårare än vad jag trodde. Det finns så många bra serier. Några bubblare som tyvärr inte kom med på listan Stranger Things, The Big Bang Theory, Parcs and Recreation, Roswell, American Horror Story, Bates Motel, Gotham, How to Get Away With Murder, Daredevil, Scorpion, Weeds och The 100. Sen är det många serier som ”alla” ser och ”alla” älskar, som jag har försökt se, men aldrig fastnat för, till exempel Game of Thrones (böckerna mycket bättre) och The Walking Dead (såg några säsonger innan jag kom på att det är samma sak varje avsnitt).

Kommentera

