Drömmen om någonting

Jag har aldrig varit den som har drömt mig bort, men jag har alltid drömt om någonting. Men detta någonting har fått utvecklas tillsammans med hur jag som person har utvecklats. Jag har alltid tänkt att jag ska studera klart och flytta tillbaka till Österbotten. Men ju mer jag har studerat och ju mer jag studerar kommer jag fram till att det inte finns något jobb för mig i Österbotten, inte iallafall i dagsläget, eller inte iallafall inom det jag studerar.

Det är lätt att vara efterklok och skulle jag leva om mitt liv så skulle jag med ganska stor säkerhet ta ett mellanår efter studenten eller åka på ett års utbyte under studietiden. Som sagt är det lätt att vara efterklok, men nu är det bara att utgå från den position jag är i idag och försöka planera livet enligt det.

För tillfället är planen att studera ett år till. Sen har jag en dröm om någonting. Om det är att resa eller om det är att få ett väldigt bra jobb återstår att se. Just nu känns det som om drömmen är att åka på en lite längre resa. Mest för att de senaste åren varit så psykiskt påfrestande. Och jag tror att en resa med mig själv skulle stärka mig.

Men som vanligt kommer den ekonomiska biten vara det som styr. Kan ju inte påstå att jag kommer ha så väldigt mycket pengar i maj nästa år. Men drömma går ju, för det kostar ingenting.

Kommentera

