Oordning och oreda

Jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste Sevendays nya blogglista. Den handlar om ordning och reda, vilket jag har absolut noll koll på. Min lista kommer nog antagligen handla mer om oordning och oreda. Mest för att jag inte riktigt bryr mig om det är lite råddigt, för jag vet var jag har sakerna, kläderna eller det jag behöver. Jag skulle inte ha något emot att vara mer ordningssam, för det skulle underlätta när det är dags för städning (läs besök). Nu på hösten har jag faktiskt haft ganska städat, för det har varit lägenhetskoll lite nu som då.

  • Så är min garderob organiserad: Till en början är mitt klädskåp väldigt organiserat, men allt eftersom kommer kläderna gå från smutskorg till tvättmaskin till torkning till kropp till smutskorg. Men ifall klädskåpet används är olika klädesplagg sorterade på olika ställen, tills jag väntar besök och lägger in alla kläder där det passar.
  • Mitt kylskåp är organiserat på detta sätt: Vanligtvis är mitt kylskåp ganska så tomt. Speciellt nu, när jag ska flytta ut om ett par dagar, och speciellt eftersom jag inte är så duktig på att äta frukost och äter ofta lunch i skolan. När jag väl köper saker för kylskåpet, får sakerna åka dit det finns plats, helst så jag inte behöver böja mig när jag behöver sakerna.
  • Så strukturerar jag upp min dag: Om jag har något speciellt jag måste ha gjort så lägger jag ofta in det i telefonen eller i min kalender och planerar dagen efter det. Men en helt vanlig dag (med skola eller jobb) så kan jag inte påstå att jag organiserar så väldigt bra. Jag vet när jag måste gå ut för att hinna, så då vet jag när jag senast måste vakna. Det är så långt som jag strukturerar min dag.
  • Så här ser det ut i mitt badrumsskåp: Jag använder badrumsskåpet så lite som möjligt. Allt jag använder dagligen finns inom räckhåll, antingen vid tvättfatet eller på badrumsskåpet. I badrumsskåpet (här i Åbo) förvarar jag nagellack och smycken.
  • När jag planerar en fest: Det är väldigt sällan jag planerar en fest, för jag ordnar väldigt sällan fest. Men ska det vara middag eller liknande vill jag ha så mycket på klart som möjligt. När det gäller mat ska allt vara klart.
  • Min åsikt om bullet journals: Kom i kontakt med bullet journals för några veckor sen, blev ganska inspirerad, men kom ganska snabbt fram till att det skulle ta mer tid och energi än vad det skulle ge mig.
  • Jag städar mitt hem: För sällan? Eller kanske när jag måste.
  • Jag bevarar alla ”viktiga papper” så här: Skannar in viktiga papper och förvarar en pdf på datorn. Den fysiska biten förvaras antingen i en mapp eller löst någonstans där alla andra papper är.
  • Så är min dator organiserad: Min dator är väldigt ny, så för tillfället finns det inte så mycket att organisera. Men vanligtvis har jag mappar på datorn för att snabbt hitta det jag behöver. Tills jag behöver spara något snabbt och sparar det på skrivbordet.
  • Så här mår jag om det är stökigt runt mig: Bryr mig väldigt lite. Det enda jag möjligtvis bryr mig om är disken. Den får gärna bli diskad så snabbt som möjligt. Men ibland lämnar även den. Jag kan därför inte påstå att mitt mående påverkas av hur stökigt jag har det. För om det vore så, så skulle jag gå runt och må dåligt hela tiden.

Inte riktigt något nytt. Jag har varit riktigt råddig hela livet, och ju mer någon klagar ju mindre vill jag städa. Resten av veckan måste jag dock försöka hålla ordning och börja packa. På söndag åker jag hem till Nykarleby för ett par veckor, för renoveringen påbörjas i min lägenhet nästa måndag. Men hör och häpna! Jag har fått en ny lägenhet (från november). Men hörni, det löste sig.

Kommentera

